Loppis

Förutom att rösta blev det loppis för mig och Petrea idag. Vi gick på 2 kilometers loppis i Aspudden/Örnsberg och letade kläder till lilla damen. 17 plagg blev det för 165 kr, alltså dryga 9:70 kr/st, att jämföra med ett nytt bebisplagg som lätt kommer över 200 kr/st.

DSC07298

Just med bebiskläder finns det verkligen ingen som helst anledning att köpa nytt. 1) Ungen själv struntar garanterat i hur den ser ut, så länge materialet är bra och storleken någorlunda stämmer. 2) Bebisar sliter inte på kläder då de inte hinner ha dem så länge och dessutom mest bara ligger ner (skillnad är när sandlådeåldern börjar…). Tänkte spara våra bebiskläder ett litet tag till, men när jag väl gör mig av med dem kan jag ju få tillbaka varenda krona!

På tal om loppis har jag nu börjat räkna ner till min egen loppisdebut. Söndagen den 28 september ska jag stå och sälja på Riksdalertorget i Hägerstensåsen! Victor jobbar dessvärre då, men kan i alla fall köra dit grejerna och kanske ta Petrea första timmen medan jag organiserar mig, men sen är det bara jag och min syster som moraliskt stöd tillika barnvakt. Jag snubblade över denna loppis fast i april i våras, det var hur bra som helst då. Vardagsrummet är numera helt ogenomträngligt av sånt som ska säljas och jag har lyckats få ihop en växelkassa med massa 5:or, 10:or, 20:or och 50-lappar.

Tipsen jag letat rätt på nätet är följande:

  • Prismärk allt innan
  • Ha växelkassan i en midjeväska
  • Ha med plastpåsar och tidningspapper
  • Ha med stol, mat, dryck och gärna en avbytare
  • Ha en gratislåda med sånt man ändå tänkt ge bort

Jag skulle gärna baka lite bullar, men man får inte sälja kaffe eller bakverk. Har ni några andra tips, ni som är mer vana?

En reaktion på ”Loppis

  1. Pingback: Klädshopping | Mlle Midanah

Lämna en kommentar