Nya loppisfynd

Petrea var hos Morfar idag och övriga familjen tillbringade nästan två timmar i ett garage på bakluckeloppis trots det fina vårvädret. Victor, Lines och jag gick runt och shoppade kläder till Kusinernas Klädkollektion, d.v.s. plagg som våra ungar och min systerson delar på. Nu när vi är inne på barn nummer tre (Lines) har det hunnit bli en hel del kläder – det är knappt hon hinner ha på sig alla plagg en gång innan hon har hunnit växa ur dem.

DSC04903Men idag köptes det större kläder, storlek 98 och uppåt, varav de minsta kanske passar någotsånär i sommar. Det blev 22 plagg för 160 kr (snitt: strax över 7,27 kr), ett par skor för 30 kr och ett regnställ för 50 som vi upptäckte när vi kom hem hade en reva i ena knät som täckts för med silvertejp och därmed inte varit värd en tia. Över hela taget är jag mycket nöjd med köpen. Det var ännu svårare den här gången att hitta kul tryck eller häftiga mönster. När barnen hinner bli 2-3 år gamla är det ju som bekant för barnsligt med typ djur eller Bamse/Mumin/Barbapappa, så i de här storlekarna är det nästan uteslutande prinsessor och glitter eller monstertruckar och rugby.

PHOTO_20160501_133502Jag har två plagg som jag faktiskt är riktigt nöjd med – dels ett par blåa dinosaurieshorts (långt ner i mitten på första fotot) och sedan en blå Polarn och Pyret-tröja med handalfabetet på. Eller nästan. Uppenbarligen har PoP’s designer inte någon koll på hur det ligger till med teckenspråk; hen har tagit hela det engelska alfabetet på ASL (American Sign Language) och sedan lagt till Å, Ä och Ö från det svenska teckenspråket. Någon PoP borde väl vara tillräckligt allmänbildad för att veta att olika länder har olika teckenspråk precis som talade språk? Eller i alla fall upptäcka att de där bokstäverna inte stämmer överens med det svenska handalfabetet? Nu gör det ingenting för vår del då det här är exakt de bokstäver som jag använt med Petrea (ASL + svenskt Å, Ä och Ö de få gångerna jag bokstaverat något sånt, som ”Öppna förskolan”, exempelvis), men ändå!

Lämna en kommentar